Województwo Łódzkie podjęło decyzję dotyczącą przetargu na zrealizowanie studium dotyczącego nowej linii kolejowej, której zadaniem będzie połączyć linię kolejową numer 24 i 131 w obszarze kopalń w Bełchatowie. Planowany projekt ma na celu utworzenie nowego korytarza transportowego, łączącego Piotrków Trybunalski, Bełchatów, oraz Wieluń i Wieruszów.
Zgodnie z deklaracją samorządu, głównym zamierzeniem projektu jest stworzenie nowej linii kolejowej, która będzie łączyła trasę kolejową numer 24 (z planowanym przedłużeniem do Bogumiłowa) – będącej częścią programu Koleje + – z linią kolejową numer 131. Ostatecznym celem jest utworzenie korytarza transportowego Piotrków Trybunalski – Bełchatów – LK 131 – Wieluń/Wieruszów. Wykonawca będzie miał za zadanie wyselekcjonowanie opcji oraz wskazanie najbardziej preferowanej ścieżki. Projektant będzie musiał zdefiniować co najmniej pięć możliwych opcji inwestycyjnych, w tym trzy oparte na wstępnych zamiarach zamawiającego.
Sześć firm ubiegało się o realizację tego zamówienia. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpiło pod koniec sierpnia, a zwycięzcą okazała się firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, której oferta wynosiła 1,470 miliona złotych. Głównym czynnikiem decydującym o wyborze była kompetencja personelu wyznaczonego do realizacji projektu. Prace nad studium mają potrwać nieco ponad dziewięć miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Warto przypomnieć, że w lipcu poprzedniego roku, PKP PLK podpisały umowę na projekt modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Zarzecze z około 7-kilometrowym wydłużeniem do Bogumiłowa. Wartość prac wyniosła 15,5 miliona złotych i zostanie sfinansowana z programu Kolej Plus. Planuje się, że dokumentacja będzie gotowa w pierwszym kwartale 2026 roku, a prace budowlane zaplanowano na lata 2027-2029.